Vitamín C (označován také jako kyselina askorbová nebo E300) je rozpustný ve vodě a je nezbytný pro udržení lidského zdraví. Často bývá první volbou v případě, že se necítíme dobře. Na rozdíl od zvířat, která si dokážou tento vitamín sama vytvořit, lidé jej přirozeně vytvářet nedokážou a neumí ho ani udržet, a proto je potřeba ho dodávat stravou nebo doplňky. Vitamín C je obsažen ve všech druzích listové zeleniny a ve všech druzích ovoce. Mezi ty s největším podílem patří šípek, černý a červený bez, brokolice, květák, paprika, papája, kiwi, citrusové plody, zelí nebo mrkev.

Vitamín C v ovoci

Podporuje tvorbu bílých krvinek, podporuje celkový růst a pozitivně ovlivňuje správný vývoj zubů, dásní, cév, kostí, chrupavek a kůže. Přispívá k udržení zdravého imunitního systému, zdravých cév a nervů. Urychluje procesy hojení, zlepšuje kognitivní funkce a působí preventivně proti infarktům a mrtvicím. Je důležitý při předcházení Alzheimerovy choroby, autoimunitních onemocnění a aterosklerózy. Neutralizuje volné radikály a zabraňuje jim poškozovat naše zdravé buňky.

Zelenina s obsahem vitamínu C

Nedostatek se projevuje větší náchylností k onemocněním všeho druhu, horší pevností cévní stěny, vyšší krvácivostí, sníženou pevností zubní skloviny a kazivosti zubů. Jeho nízká hladina také přispívá k vyšší únavě a zažívacím potížím. Vitamínem C se nelze předávkovat a jeho přebytek se z těla vyloučí močí. Je velmi citlivý na teplo, proto jezte dostatek zeleniny a ovoce v syrové podobě. Tělo ho dokáže najednou zpracovat jen malé množství. Navíc šest hodin od příjmu vitamínu je jeho hladina opět na počáteční hodnotě, proto je lepší dodávat ho v průběhu dne vícekrát. Doporučená denní dávka je okolo 80 mg na osobu. Pokud hodně sportujete nebo máte psychicky či fyzicky náročnou práci, je vhodné dávku o něco navýšit. Céčko vám pomůže s odbouráním únavy, vyčerpání a stresu.